România este pe punctul de a implementa Directiva privind serviciile de plăți și acest lucru înseamnă că serviciile bancare și financiare se vor schimba, pentru cei ce le folosesc. De la mai multa siguranță pentru datele și informațiile bancare confidențiale, la servicii (teoretic) mai variate și mai bune, românii vor beneficia de mai multe avantaje, în domeniu.
Implementarea celei de-a doua directive europene privind serviciile de plăți (Directiva 2015/2366) este pe punctul să aibă loc și în România. În acest sens, există un proiect de lege în Parlament, care este pe punctul de a primi votul decisiv în Camera Deputaților. Odată transpus acest act, băncile (precum și alți furnizori de servicii de plăți) vor trebui să își schimbe unele activități (dacă nu au făcut-o deja), pentru a putea să le ofere clienților:
- mai multă siguranță, atunci când fac plăți;
- posibilitatea de a folosi serviciile furnizorilor non-bancari care au nevoie de datele bancare ale clienților.
Siguranță sporită în privința plăților
Fraudele bancare nu mai reprezintă, deloc, un subiect rar. Orice client al unei bănci e posibil să fi auzit, măcar o dată, despre cazuri când datele bancare ale unei persoane au fost furate și folosite în mod fraudulos de către criminali.
De aceea, conform Directivei, persoane care vor autoriza sau vor valida plățile vor trebui să treacă prin mai multe măsuri de securitate. Ca regulă, vor trebui să furnizeze două elemente: de exemple, parolă și un cod bazat pe un act de identiate sau parolă și token.
Multe bănci au trimis deja mail-uri clienților prin care i-au informat cu privire la cum li se vor schimba, în concret, serviciile. Ce e important de menționat, aici, e că măsurile se vor aplica indiferent de cum se fac plățile: prin POS, prin intermediul internet banking sau prin furnizarea de date despre un card.
Serviciile financiare trebuie integrate între furnizori
La acest moment, se poate spune că băncile au un monopol de facto asupra serviciilor financiare, din cauză că dețin cele mai multe informații financiare despre clienții lor (în special cele privind conturile deschise la acele bănci). Însă practica serviciilor financiare se schimbă, deja, și apar tot mai multe soluții financiare oferite de instituții non-bancare.
Pentru a putea aduce, cu adevărat, un beneficiu clienților, însă, persoanele care oferă astfel de servicii financiare (pe lângă bănci) au nevoie de acces la informațiile deținute de bănci (de exemplu, date despre conturi).
Ca exemplu, dacă un furnizor de servicii financiare non-bancare oferă informații despre conturile deschise la diferite bănci de cineva, astfel de informații nu pot fi oferite dacă nu există posibilitatea de a fi obținute direct de la bănci, de către furnizorul în cauză. Pentru asemenea situații, directiva europeană obligă băncile să permită acces la infrastructura lor de date unor astfel de furnizori de servicii. Băncile nu vor putea refuza acest acces, singura condiție fiind autorizarea clientului.